Inleiding

In deze opleiding mailetiquette wordt mailverkeer tegenover telefonisch verkeer geplaatst. Zo leer je heel wat ‘regels’ over hoe je mails moet schrijven. Wanneer moet je antwoorden op een mail? Hoe worden mijn mails gelezen en wanneer? Hoe moet ik een mail opbouwen? Wat zijn enkele do’s en don’ts? En wanneer is het beter om te bellen dan te mailen? Dit alles kom je te weten in deze nieuwe opleiding rond mailetiquette.

Programma

Mailen of mailverkeer is niet meer weg te denken uit onze dagelijkse communicatie met anderen en is zonder enige twijfel een van onze belangrijkste communicatiemiddelen. En bel je niet graag? Dan is een e-mail sturen het ideale communicatiemiddel. Maar is dat wel zo?

Via e-mail kunnen immers heel wat misverstanden ontstaan, want helaas, hoe meer e-mails mensen schrijven en sturen, hoe meer fouten ze maken. En deze blunders kunnen ernstige gevolgen hebben. Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand naast een promotie of job grijpt of zelfs zijn job verliest door een fatale misser tijdens het e-mailen. Bij geschreven communicatie is het altijd opletten met wat je schrijft. Je beschikt niet over dezelfde indicatoren die je hebt als je iemand face-to-face toespreekt. Soms ontbreekt het iemand aan context of zijn woorden voor interpretatie vatbaar.

Hoewel e-mails best kort en bondig zijn, kan dat ook aangevoeld worden als een negatieve boodschap of een boze reactie. Allerlei mogelijke oorzaken van (te vermijden) misverstanden. En nog direct herkenbaar: e-mailverslaafden bekijken hun smartphone met de regelmaat van de klok. Het lijkt heel normaal dat binnenkomende e-mails onze werkdag gaan bepalen. We doen blijkbaar weinig anders dan het uitvoeren van opdrachten die in de lawine van e-mails verwerkt zitten. Erger nog, sommigen zijn er echt aan verslaafd en kijken zo’n 30 keer per dag of er een nieuw bericht is binnengekomen.

 Multitasking noemt men dat en … niet gezond.

Programma van de workshop: 

  • Enkele feiten en vragen rond uw mailverkeer
  • Een startoefening rond look en feel van een mail
  • E-mail blunders en irritaties
  • E-mail etiquette: basisregels
  • Verkeerde e-mail gewoontes
  • CC policy
  • Inbox organisatie en mappenstructuur
  • Scherm versus papier: een verschil
  • Woordgebruik in mails: schrijf- of spreektaal?
  • Mails schrijven is praten met papier of scherm: mailstructuur
  • Oefening mailstructuur
  • Optisch bedrog: fouten (niet) zien
  • Commerciële mailopbouw i.f.v. offertes doormailen + oefenen
  • Assertiviteit en e-emotie in mails
  • Probleem- en klachtenmails: inhoud, vorm en reactie
  • Oefening reactie op klachtenmail
  • Commercieel en verkoopgericht mailen: tempo, structuur en inhoud
  • Oefening opmaak commerciële mail(ing)s
  • Netiquette: do’s and don’ts als afsluiter

Prijs en tussenkomsten

Lid  Niet-lid
€ 194 € 262

 

 

Mailetiquette

Geen evenementen